pexels-linkedin-sales-navigator-2182971 (1)
הבונים הירוקים

הבונים הירוקים

הבונים הירוקים כאן עבורכם לכל דבר ודבר, ולכן האתר הזה נבנה מלכתחילה, בצורה ירוקה ונכונה לכל גולש שרוצה לדעת קצת יותר על עולם הבנייה הירוקה והחשובה לעולם שלנו.

מה עושה שמאי רכוש וכיצד ממנים אותו?

שמאי רכוש מתעסק בהערכת שווי כספי של רכוש ונזקים שנגרמו לו. הוא מעריך את שווי הרכוש לטובת קבלת כיסוי או כספי פיצויים מחברת הביטוח, אך גם לטובת צרכים אחרים כמו נכסים למכירה או לטובת בטוחה, לקבלת כספים על נזקים שבהם הרשויות או המדינה יפצו וגם לטובת תביעות משפטיות נגד הגורם שהסב את הנזק או שאמור לשלם את דמי הפיצויים על הנזק. השמאי מעריך את שווי הרכוש ואת אומדן הנזקים שנגרמו לו, כאשר הנזקים הנפוצים ביותר הם פריצה, שריפה או הצפה. חשוב כבר בשלב הזה להדגיש ששמאי הרכוש מתייחס לכל סוגי הרכוש (מערכות קבע, ריהוט, תכשיטים, מוצרי חשמל ועוד), אך לא עוסק בהערכת שווי מקרקעין ולטובת הנושא תצטרכו להיעזר בשמאי מקרקעין בלבד. 

מה עושה השמאי בשטח?

השמאי מגיע למקום האירוע ומטרתו היא לגבש מסמך חוות דעת לגבי נסיבות האירוע, הנזקים וגם סדר גודל העלויות לקבלת הפיצויים. הרבה פעמים הסכום נקבע גם מהצורך לבצע תיקונים בשיעור כספי משמעותי. אמנם את סוג הרכוש שנפגע ואת השווי הכללי שלו יכול בעל הרכוש לספק בעצמו, אבל שמאי רכוש הוא היחידי שמסוגל לבצע הערכה מתאימה על פי שווי השוק ועל פי מה שצריך לבצע במדויק. 

שמאי רכוש מהביטוח או שמאי פרטי?

בכל מצב שבו נגרם נזק משמעותי לרכוש, יהיה צורך להזמין שמאי רכוש. אם הבית נפרץ, או שאירעה בו שריפה, הצפה, רעידת אדמה, פיצוץ בצנרת או בלון הגז ועוד – חברת הביטוח תשלח לבית המבוטח שמאי שיאמוד את הנזק ויקבע את סכום הפיצויים שחברת הביטוח אמורה לשלם. ועם זאת, הרבה מבוטחים מודעים לשמירה של חברת הביטוח על האינטרס שלה להתנער מתשלומים או לנסות להפחית אותם, מה שמעלה הרבה פעמים את הרצון להזמין שמאי רכוש פרטי. אם תעדיפו ששמאי פרטי ינסח את חוות הדעת עבורכם, דעו שחברת הביטוח מחויבת לכך והיא לא תפעיל שמאי מטעמה אם תבקשו לבחור פרטי משלכם.

הרבה פעמים קורה שמבוטחים מקבלים את מסקנותיו של שמאי הביטוח ומבינים שמדובר בסכום פיצויים נמוך ובלתי מספק. בשלב הזה הם מזמינים שמאי פרטי שמעמיד את גובה הפיצויים על סכום גבוה בהרבה. אלא שכעת חברת הביטוח מעוניינת להשתמש בדו"ח של השמאי הראשון לעומת הלקוח, שבוודאי יעדיף את השמאי השני. גם למצב זה חברת הביטוח נערכת והיא אמורה להציע מטעמה את האפשרות לבוררות על ידי זימון שמאי שלישי ואובייקטיבי (כלומר, שמאי רכוש שלא מטעם חברת הביטוח). השמאי הנוסף יגיע למקום ויבצע הערכה נוספת והיא זו שתקבע לעניין גובה הפיצויים. 

מה לבדוק לפני בחירת שמאי רכוש?

לימודים והשכלה – אל תתפשרו על כך שהשמאי ישלח לכם תעודה מקצועית של סיום הקורס שלמד בו, כולל השתלמויות אם נעשו. שלא כמו שמאים אחרים בתחומי הרכב והמקרקעין, שמאות רכוש איננה מפוקחת או מחייבת בסמכה כדי לעסוק במקצוע והדבר יוצר שורה של בעלי מקצוע לא מוסמכים ובלתי מיומנים, שמפיקים דוחות מלאים בטעויות משמעותיות. 

ניסיון – היכולות האמיתיות של כל שמאי באות לידי ביטוי בהפיכת החפצים והאלמנטים הפיזיים לחוות דעת מנומקת ובנויה היטב, שאפשר להתייחס אליה בצורה רצינית והגיונית ולפעול על פיה. לכן לא רק הלימודים חשובים, אלא גם עבודת השטח שרק בזכותה הולכת ומתהדקת היכולת ליצור חוות דעת משכנעות ומגובשות. 

רקע ספציפי בתחום המומחיות – אל תתביישו לחקור ולבדוק את הידע של השמאי בתחום שבו הוא פועל. עבודת השמאות נושקת לתחומים רבים וביניהם תחומי התכנון והשיפוצים, אינסטלציה, איטום, נגרות וייצור רהיטים, הנדסה, תשתיות, פיננסיים, מקרקעין ועוד. 

שתפו בכל הכח!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp